„Kolęda-Nocka 30 lat później”, z librettem Ernesta Brylla i muzyką Wojciecha Trzcińskiego,została wystawiona 13 grudnia - w ramach obchodów 30. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego, organizowanych przez Narodowe Centrum Kultury.
Spektakl na żywo obejrzało 500 widzów, w tym Prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski i Lech Wałęsa, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski, przedstawiciele rządu i instytucji kultury, działacze „Solidarności”.
Transmitowane 13 grudnia przez TVP 2 oratorium Ernesta Brylla i Wojciecha Trzcińskiego przyciągnęło przed ekrany telewizorów blisko milion dwieście tysięcy widzów.
W spektaklu wystąpili m.in. Borys Szyc, Henryk Talar, Krystyna Tkacz i Krystyna Prońko. Za reżyserię odpowiedziany był Jarosław Minkowicz a utwory na nowo zaaranżował Adam Sztaba.
Przedstawienie „Kolęda-Nocka 30 lat później” jest luźno inspirowane „Boską Komedią” Dantego. Świadek (Henryk Talar) i Pierwszy (Borys Szyc) wędrują po scenie, poruszając się w górę i w dół podobnie jak Wergiliusz i Dante wędrują po Czyśćcu, Piekle i Niebie. Świadek jest typem nieco zgorzkniałym i rozczarowanym rzeczywistością. Z czasem rozczarowanie zamienia się jednak w zaangażowanie. Jest przedstawicielem pokolenia pamiętającego stan wojenny. Pierwszy symbolizuje młode pokolenie, które świadomie wychowywało się już w wolnej Polsce. Pod wpływem Świadka wzrasta jego świadomość dotycząca polskości
Obok Henryka Talara i Borysa Szyca w projekcie, podobnie jak 30 lat temu, udział wzięła Krystyna Prońko. Ponownie wystąpiła w roli Kobiety z Miasta i wykonała niezapomniane „Psalm stojących w kolejce” i „Psalm jadących do pracy”. Na scenie pojawiły się także wokalistki Ewelina Flinta, Kasia Wilk i Monika Dryl. Wspólnie wykonały „Kołysankę Matki Brzemiennej”, która dziś brzmi równie aktualnie jak w latach 80. XX w.
Krystyna Tkacz, Wojciech Wysocki, Sławomir Orzechowski, Wojciech Dmochowski i Adam Krylik wystąpili jako Kolędnicy, spełniający w spektaklu rolę podobną do antycznego chóru. Grane przez nich postaci – Śmierci, Diabła, Heroda, Turonia i Pasterza pojawiają się niespodziewanie i komentują każdą scenę.
W projekcie „Kolęda-Nocka 30 lat później” pojawiło się w sumie około 150 wykonawców. Obok solistów i odtwórców ról pierwszoplanowych, w sztuce udział wzięły dwa chóry – Chór Piotra Nazaruka i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej a także dwie orkiestry – Polska Orkiestra Radiowa oraz Orkiestra Adama Sztaby.
TWÓRCY I REALIZATORZY SPEKTAKLU W 2011 ROKU
TEKST: ERNEST BRYLL
MUZYKA: WOJCIECH TRZCIŃSKI
ADAPTACJA I SCENARIUSZ: JAROSŁAW MINKOWICZ I STANISŁAW TRZCIŃSKI
ORGANIZATOR: NARODOWE CENTRUM KULTURY
REŻYSERIA: JAROSŁAW MINKOWICZ
KIEROWNICTWO MUZYCZNE I ARANŻACJE: ADAM SZTABA
SCENOGRAFIA: GRZEGORZ POLICIŃSKI
KONSULTANT DS. SCENOGRAFII: BORIS KUDLICKA
KOSTIUMY: MAGDALENA MACIEJEWSKA
REŻYSERIA ŚWIATEŁ: JACQUELINE SOBISZEWSKI
KOORDYNACJA CHÓRÓW: PIOTR NAZARUK
ASYSTENT REŻYSERA: JAN BZDAWKA
LOGO SPEKTAKLU: JERZY JANISZEWSKI
REALIZACJA TELEWIZYJNA: DARIUSZ GOCZAŁ
PRODUCENCI: STANISŁAW TRZCIŃSKI i PAWEŁ KWIATKOWSKI
PRODUKCJA: MARTA TOMASZEWSKA, MAREK BUJAKOWSKI, MICHAŁ KORYCKI
PROMOCJA: KATARZYNA BURA, ŁUKASZ MIELNICZUK, EWA SUŁEK
PRODUCENT WYKONAWCZY: STX RECORDS SP. Z O.O. / GRUPA STX JAMBOREE
OBSADA SPEKTAKLU W 2011 ROKU
ŚWIADEK: HENRYK TALAR
PIERWSZY: BORYS SZYC
KOBIETA Z MIASTA: KRYSTYNA PROŃKO
KOLĘDNICY
TUROŃ (DRUGI): WOJCIECH DMOCHOWSKI
DIABEŁ (TRZECI): WOJCIECH WYSOCKI
HEROD (CZWARTY): SŁAWOMIR ORZECHOWSKI
ŚMIERĆ (PIĄTY): KRYSTYNA TKACZ
PASTERZ (SZÓSTY): ADAM KRYLIK
ZAKOCHANA: ANETA TODORCZUK - PERCHUĆ
ZAKOCHANY: PIOTR BAJTLIK
KOBIETY BRZEMIENNA 1: KASIA WILK
KOBIETA BRZEMIENNA 2: EWELINA FLINTA
KOBIETA BRZEMIENNA 3: MONIKA DRYL
RAPER: L.U.C.
POETA: ERNEST BRYLL
CHÓR: CHÓR OPERY I FILHARMONII PODLASKIEJ ORAZ CHÓR PIOTRA NAZARUKA
ORKIESTRA: POLSKA ORKIESTRA RADIOWA ORAZ ORKIESTRA ADAMA SZTABY